🧱Fundamenteel bij leerproblemen
- Petra Dijck-Postma
- 19 feb
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 24 mrt

Tijdens de sessies heb ik het regelmatig over het fundament. Want wat valt er te bouwen zonder goed fundament?
Ik vraag de kinderen of ze weten hoe een huis gebouwd wordt. Waar begint het mee? Ik laat zien hoe het fundament van een huis gemaakt wordt door het te tekenen. Dan bespreken we wat er gebeurt als je een paal of een latje niet plaatst. Wat gebeurt er dan met het cement dat je stort? Lukt het dan om op die plekken om goed te bouwen?
En de belangrijkste vraag: wat kan er gebeuren als je toch doorbouwt terwijl het fundament niet goed staat?
Vervolgens maak ik de vertaalslag. Ik vraag op wat voor school het kind zit, of het eerste zat: de 𝗯𝗮𝘀𝗶𝘀school.
En wat is een ander woord voor basis? Juist. Fundament.
Je gaat naar de basisschool om een stevig fundament te bouwen, zodat je daar de rest van je leven op verder kunt bouwen. Ontbreekt er iets in de basis, of staat er iets niet goed, dan is het zaak om dat aan te vullen of recht te zetten. Dit is fundamenteel bij leerproblemen!
Dit is wat ik met kinderen doe in mijn praktijk. Staat het fundament van je kind niet goed? Bijvoorbeeld door dyslexie? Samen zorgen we ervoor dat de basis goed komt te staan en dat jouw kind weer kan bouwen! Dit zorgt voor meer plezier in het leren en meer zelfvertrouwen. Én het gaat allemaal een stuk gemakkelijker.
Wil jij dit ook voor jouw kind?
Wil je op de hoogte gehouden worden van de laatste blog? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!
Comments