
Wat kun je beter wel en niet doen?
De afgelopen weken poste ik over faalangst. Het is een fenomeen dat bijna iedereen wel (her)kent.
Faalangst: Wat kun je beter laten?
Wanneer je kind last heeft van faalangst is het beter om er weinig aandacht aan te besteden. Het denken aan de faalangst en het praten erover bevestigt de situatie en versterkt het gevoel.
Denk aan het bevestigen van wat het kind laat zien: Vind je het spannend? Wil je het niet? Ben je bang?
Dit soort vragen zetten zetten bij kinderen met faalangst aan tot meer angst. Het is de bedoeling dat de kinderen leren om over de angst heen te stappen. Angst is niets meer dan angst voor de angst.
Wat dan wel?
🍀 Zorg voor een veilige sfeer. Zorg er voor dat je kind zo weinig mogelijk hoeft te presenteren wat het al kan. In de klas is het ook belangrijk dat de kinderen elkaar zo weinig mogelijk beoordelen.
🍀 De wijze van aanbieden van leerstof: zoveel mogelijk op niveau, opgedeeld in kleine stukken, aansluitend bij wat het kind al kan.
🍀 Met het oog op het proces, feedback geven aan het kind. Zorg ervoor dat je benoemt wat goed gaat en welke stappen het maakt ten opzichte van zichzelf. Zorg voor het versterken van de zelfstandigheid, door te vragen of te benoemen wat je kind zelf kan in de situatie.
🍀 Ga uit van positieve verwachtingen. Bevestig wat goed gaat. Doe dit meteen wanneer je opmerkt dat iets goed gaat of wanneer er inzet wordt getoond. Benoem dit als: daar heb je goed over nagedacht. Jij kan het goed opschrijven. Jij laat zien dat je doorzet. Enzovoort.
🍀 Ga met je kind naar een sociale vaardigheidstraining. Denk aan: ‘Sidderkuur’ / ‘Ik ben een kei’
Hopelijk helpt dit jullie om op een fijne manier een weg te vinden om om te gaan met de faalangst van je kind.
Volgende week vertel ik waarom het ook goed kan zijn om angst te ervaren.
ความคิดเห็น