top of page
  • Foto van schrijverPetra Dijck-Postma

Hoe gedachten je motivatie beïnvloeden

Heeft jou kind ook motivatieproblemen?

Doet jouw kind liever iets anders dan naar school gaan en huiswerk maken?

Denk je toch dat hij/zij er goed aan zou doen om ermee aan de slag te gaan?


Een aantal weken geleden kwam er een jongen voor de 2e keer in mijn praktijk. De eerste keer had hij toegezegd dat hij thuis wel wilde oefenen. Maar tijdens de 2e sessie werd het duidelijk, dat als het dan zover was, hij toch niet wilde en moeder hem niet zo ver kreeg om zijn huiswerk te maken.

Inmiddels lukt het wel!

Hoe hebben we dat aangepakt? Lees het hier:


Gesprek tussen coachee en mij (verkort weergegeven)

Ik: Wat denk je als je moeder je vraagt om huiswerk te maken?

Hij: Ik heb er geen zin in, hier is niks aan, ik heb wel wat beters te doen

Ik: en wat voel je dan als je dat denkt?

Hij: Ik voel me boos en gefrustreerd

Ik: En wat doe je dan vervolgens als je dit denkt en voelt?

Hij: Ik ga ergens anders heen, vaak naar mijn slaapkamer en ga dan gamen

Ik: en dan? Wat gebeurt er dan? Maak je dan je huiswerk? Of kom je er zo onderuit?

Hij: ik maak mijn huiswerk niet

 

Ik schreef al zijn antwoorden op blaadjes en legde deze op de grond.

Vervolgens hadden we een gesprek over wat hij later graag zou willen. Hij zag het helder voor zich. Een doel in het verschiet, en zelfs de weg ernaartoe. Inclusief de landen die hij af wilde reizen om ideeën te krijgen om zijn idee te verrijken. Wat mij betreft een echte visionair. Ik vroeg hem ook wat hij er allemaal voor nodig zou hebben om dit te kunnen bereiken.

Vervolgens Ik liet hem wandelen over de blaadjes. Over zijn eigen negatieve gedachten, gevoelens, handelingen en (achterblijvende)resultaten. Keer op keer, zodat hij goed voelde wat dit eigenlijk met hem doet.

Daarna vroeg ik: Hoe voelt dit? Haal je zo je doel? Bereik je op deze manier wat je wilt?

 

Het gesprek verliep daarna als volgt:

Ik: Wat zou je óók kunnen denken? Wat zou een helpende gedachte zijn?

Hij: Ik ga mijn huiswerk maken, wat dat brengt me dichter bij mijn doel

Ik: en hoe voelt het als je dit denkt?

Hij: Fijn, ik heb er zin in

Ik: En wat zou je doen als je dit denkt?

Hij: Dan maak ik mijn huiswerk

Ik: En wat is het gevolg?

Hij: Dan maak ik mijn huiswerk en kom ik dichterbij mijn doel.

 

Ook dit schreef ik op blaadjes en liet hem er weer overheen lopen. Hij begon bijna te huppelen van blijdschap.



Ik vroeg hem: welke route loop je het liefst? Welke route kies jij voortaan?

 

Het antwoord hoefde ik niet af te wachten…

 

Er is niets veranderd in de situatie. Er is alleen veranderd dat de jongen anders naar de situatie kijkt. En daardoor worden er dingen in gang gezet. De jongen maakt zijn huiswerk. Hij weet waar hij het voor doet.


De kracht van gedachten!


6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page